Cançons
En Joan petit
En Joan petit com balla,
balla, balla, balla,
en Joan petit com balla,
balla amb el dit,
amb el dit, dit, dit,
ara balla en Joan petit.
En Joan petit com balla,
balla, balla, balla,
en Joan petit com balla,
balla amb la mà,
amb la mà, mà, mà,
amb el dit, dit, dit,
ara balla en Joan petit.
En Joan petit com balla,
balla, balla, balla,
en Joan petit com balla,
balla amb el nas,
amb el nas, nas, nas,
amb la mà, mà, mà,
amb el dit, dit, dit,
ara balla en Joan petit.
Trobem diverses versions d'aquesta cançó-dansa en diverses llengües: bretó, occità, francès, basc... En el cas català, s'ha aplegat amb les dues variants de nom (Jan o Joan) tot i que semblaria que Jan seria la més antiga.
El primer cop que trobem anotada aquesta cançó és a "Jochs de la infancia" (1874) de Francesc de Sales Maspons i Labrós:
Amades explica que es tracta "... d'un joc o ballet conegut i cantat per tota la carena pirinenca i ben enllà de la costa atlàntica. Es fa de dues maneres: en una d'elles els cantaires es toquen les parts del cos a mesura que les van anomenant o bé les fan tocar a terra; en l'altra, com en l'anterior, es van traient peces de roba a cada nova posada fins a quedar sense cap peça absolutament. I aleshores salten i boten a desdir al ritme de la tonada...". De fet, a principis del s. XX a Cardedeu encara es ballava aquesta versió de caire més eròtic, on el sentit del dit "sembla que era un altre de ben diferent, de fonètica gairebé igual".
Pel que fa a l'origen de la cançó, s'explica que pot provenir del s. XVII: Jan Petit era un pagès occità que a la revolta dels Crocants va liderar l'enfrontament contra el rei francès Lluís XIV. Se'l va arrestar i torturar a la roda, on el botxí li anava trencant els ossos, un per un.