Vés al contingut

Cançons

Tres minyonets n'hi ha a la muntanya

Nom de l'informant
Data i lloc de naixement
13/09/1901 (Banyoles)
Municipi de residència
On, com i de qui la va aprendre
Quan ell era petit, l'anaven a cantar per les masies de Banyoles per Pasqua (caramelles). Eren una cinquantena de joves del cor del sindicat de Banyoles, dirigit per Mossèn Pere Dausà i el mestre Joaquim Mateu.
Gravació feta pel mateix autor, Bernat Castañer, el 7 de febrer de 1980. Cassete proporcionat per la família Camps-Castañer.
Imatge
Muntanyes del Canigó
Lletra

Tres minyonets n'hi ha a la muntanya
i allí sobre d'una roca,
que amb prou feina el sol hi toca,
rampatapam,
que amb prou feina el sol hi toca,
rampatapam, pam, pam!

I allí sobre d'una roca
i una nina que plorava,
per el sol d'on sortiria,
rampatapam,
per el sol d'on sortiria,
rampatapam, pam, pam! 

Ja ha arribat el mes de maig,
que el sol toca pel(s) torrents,
floriran les violetes,
les roses i pensaments.

I a dintre d'aquesta casa
tot lo bé de Déu hi és,
la mestressa n'és bonica
i la Mercè encara més. 

Observacions

Pot tractar-se d'una composició del mateix director del coro del sindicat de Banyoles, el mestre Joaquim Mateu, per a les caramelles. Les dues últimes estrofes tenen algunes peculiaritats. Algunes variants de l'última estrofa han estat molt utilitzades arreu de Catalunya, substituïnt "Mercè" (que era la jove de la casa on en Bernat anava a dinar), per "filla", "pubilla" o "minyona". La penúltima estrofa té una semblança amb l'inici d'un grup de cançons utilitzades per les feines agrícoles, titulades normalment com a "Ara ve lo mes de maig":

Ara ve lo mes de maig,
regalada primavera;
floriran totes les flors
los clavells i roses veres.

Ara ve lo mes de maig,
regalada primavera;
floriran totes les flors
i els arbrets posaran tendre.