Cançons
Una nena petiteta
Enregistrament realitzat per Laia Blavi i Pi, de l’escola Puig d'Arques de Cassà de la Selva, en el marc del projecte "Càntut al bressol", el novembre de 2025.
Una nena petiteta,
sentadeta en un balcó,
i amb el vent de la cortina
fa l’ullet en un senyor.
El seu pare la va veure
amb els cabells ben arrissats,
li va fumbre una pallissa
que mai més hi va tornar.
Ai, mare, feu-me les trenes,
ai, mare, feu-me-les bé,
que dissabte tindré festa
i diumenge em casaré,
xim pom!
No hem trobat aquesta cançó recollida enlloc més. En aquest mateix arxiu en recollim una versió molt semblant de Tortellà amb el títol "Una nena sentadeta".
L'última estrofa és una corranda prou estesa. Artur Blasco la recull dintre el volum I d'"A peu pels camins del cançoner" (Valls d'Àneu). Joan Amades l'aplega al seu Cançoner com a corranda relacionada amb el ball de La Bolangera. També l'hem trobada com una de les cançons populars que es cantaven i ballaven durant les "xarandaques", el moment últim del ball de carnestoltes de Palafrugell. Una d'aquestes xarandaques era l'anomenada "Tòca-la, córrer", "Toca la corra" o "Toquen a córrer", que també se celebra actualment en diversos pobles costaners com Tossa de Mar, Lloret o Blanes.