signatura_PNC2022.jpg

Casóse mi madre

Nom de l'informant: Rosa Cortina i Mercader

Data i lloc de naixement: 08/05/1946 (Arbúcies)

Municipi de residència: Arbúcies

Lletra:

Casóse mi madre
con un pastor,
para ver si le gustaba
la menda del turrón.

No me deja ir a misa,
ni tampoco a sermón,
quedé, quedé que en casa,
pa la menda del turrón.

Ella ha venido a regañar,
y el turroncito está sin remendar,
ella ha venido a regañar,
y el turroncito está sin remendar.

Observacions:

L'origen d'aquesta cançó de tradició castellana, que no hem sabut trobar recollida enlloc més amb aquesta forma, sembla ser una "charrada" (ball tradicional de la província de Salamanca) emparentada amb les balades sobre malcasades. Fernando Rubio de la Iglesia cita aquesta dansa salamantina al text "Las melodías populares en «De Musica libri septem», de Francisco de Salinas: estudio comparado de algunos ejemplos" (2014), amb el text següent:

Casóme mi madre
con un pícaro pastor
que no me deja ir a misa
ni tampoco ir a sermón,
quiere que me esté en casa
remendándole el zurrón.

"Zurrón" és l'equivalent castellà al "sarró" català, una bossa amb corretja llarga que duen els pastors penjant d'una espatlla, generalment en bandolera, i que serveix per a transportar provisions.

 

La Rosa va néixer a Can Cortina d'Arbúcies.

Enregistrament realitzat per Albert Massip i Joanot Cortès a Arbúcies, el febrer de 2024. Aquesta entrevista va ser possible gràcies a la col·laboració de Núria Tort.