signatura_PNC2022.jpg

Escarbat bum-bum

Nom de l'informant: Antònia Canals i Orriols

Data i lloc de naixement: 11/09/1959 (Arbúcies)

Municipi de residència: Arbúcies

Lletra:

Escarbat bum-bum,
pos(a)-hi oli, pos(a)-hi oli,
escarbat bum-bum,
pos(a)-hi oli en el llum.

Si en el llum no n’hi ha,
l’escalfeta, l’escalfeta,
si en el llum no n’hi ha,
l’escalfeta n’hi haurà.

Escarbat, escarbat,
endevina qui t’ha tocat…

Observacions:

La primera referència en català que tenim d'aquesta cançó és al "Diccionari de la llengua catalana ab la correspondència castellana y llatina",  de Pere Labèrnia, l'any 1839. En la segona reedició del 1864, trobem definit "Escarabat bum bum" com un joc que es juga de la mateixa manera que "Bernat, Bernat endevina qui t'ha pegat":

"Joch de noys en que tenen tapat de ulls al que para y 'ls altres apartats teñen tapât de ulls al que para y ls altres apartats; vá un li pega un сор y se n torna, desprès vá'l que para y si endevina qui li ha donat lo cop para aquest en lloch sèu."

L'any 1874 la recull també Francesc de Sales Maspons i Labrós dintre "Jochs de la infancia":




El juliol de l'any 1878 Joaquim Maria Bartrina, dintre la revista "La Renaixensa", plantejava la possibilitat que aquesta cançó popular fos l'evolució catalana d' "Escarbot le brun", un dels 216 jocs populars que anomena l'escriptor Franços Rabelais al cèlebre "La vie très horrifique du grand Gargantua" (1536). Vegem-ho aquí en una edició del 1659.

Ja al s. XX, hem trobat explicat el joc  al número 21 de la revista infantil "En Patufet" (1904), al llibre "Zoologia popular" (1910) de Cels Gomis i al recull "Cançons i jocs populars de la infantesa" (1923) d'Aureli Capmany i Mn. Francesc Baldelló.

També sembla que va ser adaptada a inicis dels anys 20 pel músic i pedagog Joan Llongueres, per a ser ensenyada a les escoles.

Joan Amades recull el joc i la cançó al "Costumari català" (1952):

 
Escarbat bum bum
Escarbat bum bum 2
Enregistrament realitzat per Albert Massip i Joanot Cortès a Arbúcies, el febrer de 2024. Aquesta entrevista va ser possible gràcies a la col·laboració de Núria Tort.