Vés al contingut

Cançons

Salta miralta

Nom de l'informant
Data i lloc de naixement
10/09/1949 (Sils)
Municipi de residència
On, com i de qui la va aprendre
De la mestra de l'escola.
Enregistrament realitzat per Aina Trias i Ribot, de l’escola Aldric de Cassà de la Selva, en el marc del projecte "Càntut jugant", el març de 2023. La iniciativa de recollida de cançons de joc va culminar en una exposició presentada al Festival Càntut 2023.
Lletra

Salta miralta,
trenc(a) una galta,
si la galta cau,
adéu-siau.

Salta miralta,
trenc(a) una galta,
Nostre Senyor
et farà un petó.

Salta miralta,
trenca una galta,
Sant Canut,
tut, tururut.

Observacions

Es tracta d'una cantarella que si bé la recollim com a cançó de saltar a corda, Joan Amades la classifica, amb d'altres, com una cançó per fer saltar: "... es fa pujar l'infant dalt d'un graó, escambell o altre lloc poc alt mentre se li canta tenint-lo agafat per les mans, i en dir el darrer vers se'l fa saltar suaument a terra...". La primera referència que n'hem trobat és a "Jochs de la infancia" (1874) de Francesc de Sales Maspons i Labrós:

 

Vicens Plantada i Fonolleda en publica, l'any 1895, una versió recollida a Mollet del Vallès anomenada "Salta Viralta", que apareix al Butlletí n.17 del Centre Excursionista de Catalunya: